Vi har ”njutit” av GDPR i några år jag tänkte att – Äntligen kommer Opt-Out äntligen att betyda något. Jag handlar ganska mycket online och jag håller alltid utkik efter Opt-In-kryssrutorna och jag kontrollerar dem alltid för att försäkra mig om att jag inte accepterar att vara med på någon av deras e-postlistor. Ibland betyder en bock i rutan Ja, ibland betyder det Nej.

Men för ganska många företag verkar kryssrutan absolut inte ha någon betydelse och jag sätts automatiskt upp på en lista och börjar få e-post. Värst var ett företag som sålde smarta glödlampor. Jag handlade av dem vid tre tillfällen och sedan dess har jag varit knuten till vad jag tror 6 eller 8 listor. 3 listor kopplade till 3 olika personer på deras marknadsavdelning. Jag får nu personliga meddelanden från 3 olika personer, Amanda, Guy och Eric (samma innehåll dock). Jag är också en del av; Huvudlista, Black Friday-lista, Cyber Monday-lista och sommarrea-lista. Så snabbt som jag väljer bort en, verkar min e-post vara kopierad och inklistrad på en annan lista. Med det här företaget gillar jag produkten men jag hatar hur de behandlar mitt val – att inte ta del av deras marknadsföring.

Detta var bara ett exempel från min inkorg och jag har ett antal liknande erfarenheter med andra företag. Så vad ska de alla göra? Det finns exempel på företag som tar detta på allvar och när de klickar på länken Avsluta prenumeration (ofta i ljusgrå färg längst ner i mejlet så att du förhoppningsvis inte hittar det) tar de dig på allvar. De smarta inleder en dialog med dig – Hej ledsen att se att du vill avsluta din prenumeration, skulle vi kunna behålla dig om vi bara skickar våra e-postmeddelanden en gång i månaden eller om bara en av våra produkter? De säger att ett nej är ett nej och ja det borde vara det också i e-postvärlden.

Så, till dig som ansvarar för marknadsföring, kontrollera dina CRM- och e-postlistningssystem och testa dem. Fungerar det? Testa åtminstone följande:

  • Om jag prenumererar på en lista tre gånger med samma e-postadress och klickar på avsluta prenumeration en gång tas alla poster bort?
  • Om jag säger ja till att prenumerera på en lista som lovar ett månatligt e-postmeddelande kommer jag ENDAST att få ett e-postmeddelande per månad
  • Om du har möjlighet att välja bort alla ditt företags e-post, fungerar det? ELLER sitter olika individer i din organisation på sin egen lilla kopia av listan? För att testa detta måste du testa och göra om testet hela tiden.
  • Om ni har olika listor för olika målgrupper (herr- eller damkollektioner eller liknande) namnges dessa listor på ett sätt så att alla som har tillgång till dem förstår hur man använder dem?
  • Om du köper e-postadresser tvättar du dem från tidigare Opt-Outs?
    Listan kan göras längre, men jag är säker på att om du börjar med detta går du i rätt riktning.

Spam är redan idag nästan 50 % av den totala mängden e-postmeddelanden. Även om vi inte skriver ut våra e-postmeddelanden och arkiverar dem längre har varje e-postmeddelande ett koldioxidavtryck så hjälp till att minska på det digitala utsläppet! Vill du bli bättre på att tänka på digital waste kontakta mig.

Kategorier: UsersUX